Thursday, January 15, 2009

Kerjaya yg tidak pernah pencen


Sudah separuh tahun saya tidak bekerja...hmmm berada di rantau org sbg a housewife and a mother..bukanlah suatu yg dianggap mudah..mungkin org lain anggap surirumah di rumah boleh goyang kaki n dsb...tiada dalam kamus hidup saya....rata2 yg bergelar surirumah tidak pernah habis kerjanya...bagi saya surirumah bagaikan kerjaya yg tidak pernah pencen...

kalu kita kerja pejabat masih ade waktu rehat ketika lunch hour...waktu solat dan surau jadi tempat diskusi pok..pek..pok..pek...di rumah bagi saya menjadi surirumah sepenuh masa adalah satu cabaran besar bagi saya...mengemas, memasak, membasuh baju melayan karenah anak kesayangan adalah rutin yg merupakan cycle yg tidak pernah putus......kdg2 jam pun x sempat tgk..tup2 suami saya sudah balik dr opis....ini baru saya yg beranak sorang...saya tgh memikirkan kawan yg beranak ramai..kecil2 plak tu..bagaimana ya?

bila saya jengah forum2 ibu rata2 yg bekerjaya ingin menjadi surirumah sepenuh masa..yg mana surirumah ingin bekerjaya...hmmm kita manusia kerdil tidak pernah merasakan cukup kan...Alhamdulillah rezeki Allah melimpah ruah disini.. suami pun dah dpt confirmation dan elaun juga bertambah...saya tidak mengatakan saya hidup mewah di sini...brg2 groceries agak mahal disini dan duit keluar mcm air paip..laju..cuma bagi kami sekeluarga cukup utk makan pakai anak beranak amat cukup...for both parents, simpanan dan membayar hutang piutang ptptn dan bank yg ada...

saya amat bersyukur kepada suami yang amat gigih mencari rezeki utk kami sekeluarga...untuk menggembirakan hatinya saya perlulah melaksanakan tugas isteri dgn baik (jaga makan pakainya dgn baik)..nampaknya suami saya sudah bahagia kerana sudah nampak chubbynya di perut...penangan drpd masakan isteri y sedap (betuig x bang?)...saya bersyukur juga tinggal disini kerana skrg saya punya masa lebih utk memasak utk suami..di malaysia saya jrg memasak kerana bekerja dan pulang lewat...masak pun skali skale jerk..

skrg ni saya baru berura2 utk masuk ke kelas balik...kelas speaking bahasa arab..saya tgh mencari waktu yg sesuai utk diletakkan dalam jadual harian saya agar tidak menganggu gugat perkara2 rumahtangga lain...hmm dah sepuluh tahun saya tinggalkan bahasa arab ni (since form 5 dgn keputusan corot dlm b. arab tggi)...dah berkarat dan bersawang dah vocab ku...insyallah ni azam tahun baru hijrah..doakan ku berjaya menapakkan ke kelas arab tu nanti...chaiyo!

5 sahabat ummi:

Firdaus Wahab said...

Persepsi itu adalah bila melihat tanggungjawab surirumah melalui perspektif kerjaya. Sering org yang dah bertahun2 lama berkecimpung menjadi surirumah mula mengeluh kerana membandingkan 'kerja' surirumah dia dengan kerja org lain.
Tetapi mcm mane klu melihat surirumah itu sbg satu hobi. Mungkin sesetengah org gemar mnjd surirumah kerna ia bagaikan hobi. Tp, x dinafikan ada juga yg tak nmpk itu sbg hobi... tidak mengapa..
Tetapi mcm mane klu melihat ia sbg satu tanggungjawab. Tanggungjawab tidak pernah lekang dr bahu seseorg sehingga dia dilepaskan dr tanggungjawab itu. 24 jam sehari, 7 hari seminggu...Tetapi ada yang kata sang suami xde plak nk ingat tanggungjawab dia...well, apakah kerna dia tidak bertanggungjawab, sang isteri juga nk lepas tangan? Itu pilihan nafsi nafsi..
Lebih dalam skit, klu melihat ia melalui kacamata agama. Ia adalah amanah. Tapi sering rase terbeban dgn amanah. Ok fine.. lihat ia sbg ibadah. Hakikat kita sbg abid takkan putus selagi Allah wujud. Tp ibadah sering ada ganjaran dan pampasan dr Allah.. Manis bukan.
Cuma kita tak nampak ganjaran depan mata. Yakin pada Allah - ini saja yg perlu utk kita rase bhw ada ganjaran menanti.
Maka tidak akan ada sedetik pn seseorg itu utk tidak beribadah - melainkan tewas pada hasutan syaitan.
Pendek kata, baik atau buruk sesuatu perkara itu terletak pada persepsi kita. Andai kita melihatnya dr persepsi baik, maka baiklah ia... Bagaimana kita nk tahu persepsi kita itu di landasan yg betul..Hanya Allah yg faham sesuatu itu benar-benar baik atau buruk.
- hehehe...Hanya sekadar nukilan saya.. Maaf andai tidak relevan -

Mrs. Ishamizu said...

Biasalah kdg2 kte alpa..kita xbsyukur ats apa yg kita dh ada...mcm aku pon, bler rse kewangan tite, mulala rse nk cr keje..keje surirumah ni keje yg mulia...wpun penat-lelah tp berbaloi dpt jg anak seniri, tgk depa mbesar sht dpn mata, mdidik depa..wpun xformal tp alhamdulillah dr hari ke hari ada progress yg makin baik dn sedap telinga mdgr..cthnye apabila ank dh pndi berkata2, dh pndi btanyakn itu ini..dh bley menerima direction yg ringan2, mmg seronok dan rasa puas hati sgt...

nway, alhamdulillah hg selkeluargha di sana murah rezeki...wpon kos living dubai tu tgi xpela rezeki bley dicari, yg ptg bahagia di hati..mudah2an kte mdpt berkat dan rahmat dr-Nya..:)

CPM honey_nurhaliza said...

ooo awak suke b.arab ek?? btw,sy pon mmg suke sgt2 ilmu b.arab ni...sbb sy dulu bekas cikgu arab..ehhe...skang walaupun dh x ngajar lg,sy tetap sukakan b.arab iaitu b.al-quran kita...teruskan usaha utk mendalami ilmu b.arab..:)

Blogger Mommy said...

Salam Zah,
Betul, yg bekerjaya nak jd surirumah, yg surirumah nak berkerjaya. Tp pada aku, selagi bergelar isteri atau ibu, kerja2 surirumah tetap dijalankan w/pun waktu terhad. Cuma yg terkilan kalau kerja ni sbb anak tak dpt la kita jaga/didik anak sendiri.

Surirumah x duduk goyang kaki tau! Dr celik mata dh buat mcm2, bfast, mandikan anak, kemas rumah, masak.. mcm tu la aku kalau waktu cuti.

nuurillham said...

salam zah...erm..bersetuju jgk lah..tp kan zah mgkn life after married boleh lah consider mcm tu..but life before married...susah jgk tu klu jd 'suri rumah'...tak kn nk buat loan dr mak ayah kn...hihi...jz joking...but anyway...i totally agreed with u...may Allah bless u wat u had done...smg jd ibu mithali buat umar..jd isteri yg solehah buat azhari...:)

 

Ummu Umar Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template