Tuesday, March 3, 2009

Belilah barangan buatan Muslim

Pagi2 ni bila baca blog ellani pasai tesco, tergerak saya untuk mempromosi satu laman web yang menjual barangan muslim...cuba klik disini untuk maklumat lanjut. Insyallah tak perlu was2 semua barangan yang dijual adalah 100% buatan Muslim...silalah beli ye..insyallah makanan akan jadi lebih berkat...:sheep:

saya rasa masyraakat malaysia skrg sudah ade pilihan untuk TIDAK membeli barangan buatan luar negara seprti nestle, maggi dan dll...kerana sudah ada syarikat bumiptera islam yg menjual brgan untuk keperluan harian..wlaupun x segah carrefour/tesco bagi saya itu tggjwb kita nak majukan mereka..kita membeli..dgn support dr kita manatahu akan bertambah berjaya lagi mereka...dan akan setanding dgn tesco dan c4.

FYI di abu dhabi harga barangan groceries agak mahal kerana byk brg kering dan sayuran adalah diimport dr luar negara...saya bleh kategorikan

brgangan sayur2 cth cili padi, daun pandan, petai, lengkuas, halia,tauge-thailand
kicap2 dan sos, sos thai-thailand and filipina, japan, indon, europe
biskut2 -dr europe,malaysia
mihun, laksa-thailand, filipina

so bila saya nak bli brg begini saya especially kicap..saya terpk byk kali..bila dah was-was tu dah xleh nk bli...jika brg2 made in local saya berasa yakin skit nak bli...dan sayuran yg di jual tu mcm petai, pandan dan tauge amatlah mahal...bygkan saya bli taugeh dlm 500 gram harga dlm rm18..sebaik tauge itu gumuk2...so saya masak sampai jemu nak makan...geram saya!

tapi sini yg bagusnya bahan mentah seperti, daging, ayam dan seangkatan dgnnya dijamin disembelih secara halal sebelum masuk uae..because ministry sini mmg agak strict and ada slaugterhouse yg utk sembelih semua binantang local spt ayam atau unta yg nak dijual..so xkan ada situasi dimana kita tgk org sembelih unta/ayam di halaman umah hehehe...silap hb kena tgkap nti...

pork hanya layak dijual di supermarket yg diasaskan dr barat mcm spinney (yg depan umah saya) dan di hotel betaraf bintang2 jek..begitu juga dgn arak..tiada di supermarket biasa mcm carrefour, lulu, abu dhabi coop....disinikan mostly supermarket nama ujung dia coop (cooperative society) maybe byk pemilik supermarket tersebut ramai so dinamakan coop...betui ke ek...yg ku tahu dulu coop ada kt sek jek :crab1:.Rupanya mai sini banyak betui coop...

so skrg ni saya dah berjinak2 untuk menanam sayuran2 sbg langkah penjimatan.....hrtu saya dah bli pasu panjang dan tanah sekali...diatas kebijaksaan saya saya dah campak bawang dan kunyit hidup harap2 bercambah..dan pagi ini saya lihat daun bawang saya sudah naik(x sia2 jadi biotechnologist kan)...cuma daun kunyit blum naik lg....kawan kelas arab saya tanya mcmana nak tanam tauge...saya taktau sbb dulu resec saya xbuat tauge hehehe..tapi xpe saya akan cari maklumat dgn segera dan akan bgtau dia nanti..saya harap pokok saya akan ok walupun dah summer nanti...terpaksa la buh dlm bilik air bila suhu luar nak hampir 50 deg...

oklah ini jek utk pg ni...esok ada entry special...saya akan menulis lagi ok...babai

0 sahabat ummi:

 

Ummu Umar Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template